niedziela, 23 marca 2014

Test zegarka TomTom Multi-Sport HRM

W grudniu 2013 otrzymałam od firmy TomTom zegarek Muli-Sport z czujnikiem tętna. Przez te parę miesięcy testowałam go na różne sposoby by wreszcie móc spokojnie napisać jak ja go oceniam. A oceniam ten zegarek bardzo dobrze. Ma mnóstwo ciekawych i użytecznych funkcji, których nie miał mój poprzedni zegarek więc to tak jakby przesiąść się z poloneza do BMW nie obrażając oczywiście właścicieli polonezów :)

W sumie przebiegłam z nim ponad 700km i przetestowałam możliwości Multisport w przeróżnych warunkach pogodowych.

No to zaczynamy :) 

Wygląd:

Przepraszam, ale to jest pierwsza rzecz na jaką zwróciłam uwagę. Bardzo delikatny zegarek , nie za duży, a przy tym z możliwością zmiany pasków w zależności od nastroju (kilka kolorów do wyboru). Czad! To była miłość od pierwszego wejrzenia. Bardzo czytelny wyświetlacz, ergonomiczna konstrukcja zegarka, bardzo wygodny w noszeniu. Nie ma możliwości przypadkowego włączenia/ wyłączenia zegarka.

Obsługa:

Przejdźmy do obsługi zegarka; brak instrukcji po polsku, poza małą wkładką w pudełku, ale tak naprawdę TomTom jest bardzo czytelny i łatwy w obsłudze; nie miałam najmniejszych problemów z rozszyfrowaniem gdzie, co i jak się ustawia. Menu bardzo czytelne, dużo prosztsze niż w Garminie, z którym do tej pory biegałam. Plus dla Multisport :) 
Po menu poruszamy się za pomocą joystick'a znajdującego się poniżej ekranu - fajne rozwiązanie, z który każdy sobie poradzi. 


Pulsometr

Pierwsze wrażenie - pasek wygodny, miękki, łatwo się zakłada; drugie wrażenie już nieco słabsze; niestety mnie często obciera. Nie jest to zawsze ale często. 
Nie ma możliwości aby pasek rozpiął w czasie biegu.
Sam pulsometr dokładny, jest możliwość śledzenia tętna w trakcie biegu jak i ustawienie treningu tak, aby biegać w danym zakresie, ale o tym później :)


GPS:

W instrukcji było wyraźnie napisane, że przy pierwszym uruchomieniu będzie troszkę długo łapał sygnał, bo wiadomo - satelity - musi zlokalizować, ale jak ja byłam zaskoczona gdy przy ponownym uruchomieniu czekałam 5s!! Tylko 5s! A to wszystko dzięki technologiQuickGPSFix. Jak widać działa :)
Dokładny pomiar GPS i co ważne - nie zdarzyło mi się, żeby zegarek sam zgubił sygnał.

Treningi:

To co wg mnie najciekawsze. Zegarek daje bardzo dużą możliwość wyboru treningów:

- najprostszy (NONE)- bez zadawania jakichkolwiek parametrów
- z założeniem (GOAL) - w zależności czy interesuje nas dystans, czas czy ilość spalonych kalorii
- interwały (INTERVALS) - moja ulubiona opcja :) - pozwala na to,  żeby skupić się na bieganiu a nie liczeniu. Ustawiamy kolejno:
  • rozgrzewka - WARMUP -  (czas lub dystans)
  • rytm/interwał - WORK - (czas / dystans)
  • przerwa - REST (czas/dystans)
  • ilość powtórzeń (SETS) 
  • schłodzenie COOLDOWN - (czas/dystans)
 - okrążenia - (LAPS) - do ustawienia : czas, dystans albo manual - ustawiłam dystans na 1km i po każdym lapie wyświetla się średnia prędkość okrążenia z wyraźnym zaznaczeniem, które to okrążenie a do tego jest sygnał dźwiękowy oraz wibracja.
 -  strefy (ZONES) - bieganie w strefach - do wyboru albo w zależności od tętna albo tempa; dodatkowo jest możliwość ustalenia dopuszczalnego wahania pomiaru. W trakcie biegu pokazuje się strzałka na zegarku czy za szybko czy za wolno się biegnie; dodatkowa sygnalizacja dźwiękiem.
-  wyścig (RACE) - do wyboru albo z MySport albo z tych co już są wgrane w zegarek.

Wyświetlacz:

Bardzo czytelny, posiada 7 ekranów:
- zegarek
- czas
- dystans
- aktualne tempo
- średnie tempo biegu
- kalorie
- puls

W TomTom jest funkcja, która pozwala na ustawienie tego co chcemy  widzieć dodatkowo na ekranie  - po górnej prawej i lewej stronie czyli w sumie 3 informacje jednocześnie.
Jeżeli wolimy prędkość a nie tempo - też jest możliwość ustawienia

Bateria:
 
Testowałam dwie opcje: najbardziej zużywalną przez baterię czyli włączone podświetlenie non stop (tryb night) oraz GPS - wytrzymała: 3:25:10 oraz w trybie ciągłego włączenia  GPS i efekt: 9:37:29.

Aktualizacje:

Dość częśto pojawiające się poprawki. W momencie podłączania zegarka pod komputer, aktualizacje są wygrywane automatycznie. Na stronie jest podana informacja co zostało zmienione w stosunku do poprzedniej wersji.
 
Dodatkowe opcje:

Gdy korzystamy z bieżni w fitness klubie wybieramy funkcję Treadmill i możemy śmiało biegać. Tą opcję wykorzystałam oprócz bieżni mechanicznej, także podczas biegania w hali jaki i na biegu po schodach. W obu przypadkach TomTom sprawdził się super.
Jest też stoper ale nie wykorzystałam jeszcze :)
W menu mamy też opcję budzika; można połączyć z telefonem za pomocą bluetooth (nie korzystałam); jak i włączyć tryb samolotu.
Mnie osobiście bardzo podoba się funkcja, gdzie można włączyć podświetlenie wyświetlacza; bardzo przydatne do biegania zimą czy w wieczory - czerpie sporo baterii, ale bardzo fajna możliwość ;) 
Niestety nie pływam i nie jeżdżę na rowerze więc tych funkcji nie sprawdzałam i nie umiem ich ocenić.
Zegarek łączy się z komputerem przez USB i specjalną podstawkę; w momencie kiedy zrzucamy trening zegarek też się ładuje.
Platformą, która obsługuje TomTom jest www. mysports.tomtom.com  Bardzo czytelna, łatwa w obsłudze, z fajną szatą graficzną. 




Trening zapisywany jest w kilku formatach - .fit, .gpx, .kml, .tcx. Pliki takie można wrzucić czy na Endomondo czy to na Garmin Connect

Polecam ten zegarek dla amatorów, zaczynających przygodę z bieganiem bądź już biegającym. Dla zaawansowanych biegaczy obawiam się, że może mieć za mało funkcji. Dla mnie, biegającego amatora jest w sam raz.



Plusy:  jest ich sporo więc wymienię te ważniejsze


- szybkość łapania sygnału GPS
- prostota i łatwość obsługi
- lekki, ładny wygląd + możliwość zmiany pasków
- bardzo czytelny wyświetlacz
- cena w stosunku do konkurecji
- aktualizacje 

Minusy:

tak naprawdę ciężko coś znaleźć; jedynie co tak naprawdę zauważyłam to górna część wyświetlacza jest mało czytelna;  w momencie biegu kiedy chce się sprawdzić dodatkowe informacje trzeba chwilę wpatrywać się gdyż informacje są zbyt małe.


- mało czytelna górna część wyświetlacza
- brak instrukcji po polsku poza małą wkładką w pudełku












3 komentarze:

  1. a czy można go wyłączyć całkowicie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety nie ma takiej opcji. Mogę wiedzieć czemu chcesz go wyłączyć? czysta ciekawość....

      Usuń
    2. Po prostu,gdy nie trenuję aby zegarek był wyłączony, naładowany i czekał na kolejny trening. Dla mnie to bardzo dziwne, urządzenie którego nie można wyłączyć. Bzdura!

      Usuń